ایجاد 12مرکز شبکه ملی فرهنگ و تولید 24محصول در مرکز رسانه‌های دیجیتال



به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با در اختیار داشتن گروه های تخصصی رسانه های برخط ، رسانه های همراه و هوشمند، نشر دیجیتال و همچنین شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست های برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، آیین نامه های موجود در حوزه نشر دیجیتال و به عنوان بازوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مأموریت نظارت، حمایت و هدایت تولید و نشر محتوای دیجیتال در کشور را بر عهده دارد.

** رونمایی 23 مورد از تازه ها و محصولات و خدمات حوزه رسانه های دیجیتال
گروه توسعه و ترویج فرهنگ کاربری این مرکز که وظیفه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال، توسعه مشارکت های عمومی و استفاده از فناوری اطلاعات در تولید محتوای فاخر ایرانی اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی را بر عهده دارد با رونمایی 23 مورد از تازه ها و محصولات و خدمات حوزه رسانه های دیجیتال، برگزاری چندین نمایشگاه بزرگ رسانه های دیجیتال در پایتخت و استانها، برگزاری 50 کارگاه و نشست تخصصی، برگزاری ماراتن تولید محتوای دیجیتال، مدیریت جشنواره های علوی، دفاع مقدس، رضوی و مهر محرم، سیاستگذاری نمایشگاه های استانی و رصد روزانه کتاب های الکترونیکی، نمونه ای از شاخص عملکرد خود در سال گذشته را رقم زد.

**پیگیری امور مربوط به دولت الکترونیک
گروه شبکه و امنیت سخت افزار، نرم افزار، سامانه ها (فاوا) نیز در سال 95 با انجام یک سلسله اقدامات شاخص توانست بیلان کاری خود را در حد بالایی ارائه دهد.
تنظیم مجدد کلمه عبور کاربران اکتیو دایرکتوری، نصب آنتی ویروس بر روی سیستم ها به صورت دسترسی از راه دور، راه اندازی زیرساخت و سرورهای مورد نیاز سامانه مجوز کتاب، ارتقای سیستم های کامپیوتری، پیگیری امور مربوط به دولت الکترونیک، تهیه زیر پورتال خوشه فرهنگی و اجتماعی، پیگیری موارد مربوط به پورتالها و ایمیل سازمانی، شروع پیاده سازی فاز دوم سامانه جامع چاپ، شروع پیاده سازی سامانه جامع سردر اصناف، شروع پیاده سازی انبار کتاب و خرید کتاب، شروع سامانه موسسات فرهنگی و هنری، ایجاد ارتباط احراز هویت از طریق سامانه سازمان ثبت احوال و ایجاد ربات تلگرامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله این شاخص های عملکرد این بخش به شمار می آید.

** ثبت 6 هزار و 238 کانال تلگرامی/ شناسایی 27 هزار و 441 سایت در فضای مجازی
راه اندازی سامانه جدید ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی و طراحی پروژه اعطای لوگوی به وب سایتهای ایرانی سالم مفید و ایمن از جمله شاخص عملکرد فعالیت های گروه رسانه های برخط مرکز رسانه دیجیتال وزارت ارشاد محسوب می شود.
این بخش همچنین با شناسایی 27 هزار و 441 سایت در فضای مجازی، بررسی هشت هزار و 666 سایت، ثبت سه هزار و 592 سایت برای اعطای لوگو، پاسخگویی سیستمی به 21 هزار و 600 کاربر، تمدید لوگوی 750 سایت و ثبت نام از 6 هزار و 238 کانال تلگرامی بالای پنج هزار کاربر به منظور ساماندهای آنها نیز از دیگر اقدامات این بخش به حساب می آید.

** صدور 704 مجوز انتشار نرم افزارها همراه و هوشمند
گروه رسانه های همراه و هوشمند مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز جمعا 70 مجوز انتشار بازی های رسانه های همراه و هوشمند بصورت حقیقی و حقوقی، 11 هزار و 765 مجوز انتشار خدمات ارزش افزوده اپراتورها شامل آهنگ پیشواز، مسابقات پیامکی و سرویس متنی، صدور 704 مجوز انتشار نرم افزارها همراه و هوشمند، بررسی 520 مورد محتوایی تلویزیون های هوشمند نیز از شاخص عملکرد این بخش در سال 95 محسوب می شود.

** صدور مجوز پروانه انتشار چهار هزار و 526 نشر دیجیتال
گروه نشر دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصلاح قوانین و ضوابط، جذب مشارکت بیشتر بخش خصوصی و توسعه فعالیت های دیجیتال، فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه، ترویج و حمایت از آثار فرهنگی منطبق با فرهنگ اسلامی- ایرانی در جامعه، تسهیل و تسریع در توسعه خدمات و ایجاد زمینه مناسب برای حضور پدیدآورندگان و ناشران دیجیتال، باعث تعمیق فرهنگ دینی، رشد و توسعه دیپلماسی فرهنگی بر اساس آثار دیجیتال، بهبود رویکردهای نظارتی، ارتقای کسب و کار فضای دیجیتال و هدفمند کردن زمینه های حمایتی صنعت نشر دیجیتال شده است.
صدور 168 مجوز گواهی ثبت نشر دیجیتال، صدور چهار هزار و 526 مجوز پروانه انتشار، یک هزار و 318 مجوز تکثیر نشر دیجیتال، صدور پنج میلیون و 562هزار و 432 هولوگرام های نرم افزار، بررسی محتوایی سه هزار و 302 نشر دیجیتال و بررسی حقوقی یک هزار و 696 نشر دیجیتال نیز از شاخص های مهم بخش نشر دیجیتال این مرکز به شمار می آید.

** راه اندازی 12مرکز شبکه ملی فرهنگ/تولید 24محصول فرهنگی
شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، مجموعه ای است سازمان یافته از سامانه های برخط، مراکز فرهنگی دیجیتال و اقدامات حمایتی، آموزشی و اطلاع رسانی که با هدف استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام، تحت راهبری و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و اجرا شده و متناسب با فناوریهای روز توسعه و ارتقا می یابد.
تاکنون تعداد 421 مرکز فرهنگی دیجیتال راه اندازی شده است که از این تعداد، 30 مرکز فرهنگی دیجیتال استانی، 67 مرکز فرهنگی دیجیتال شهری، 243 خانه فرهنگ دیجیتال، 73 مرکز فرهنگی دیجیتال و 6 مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است.
در این مراکز فعالیتهای تولید محتوای دیجیتال، انیمیشن، بازیهای رایانه ای و امثال آن انجام می پذیرد و در اقدام آتی کتابخانه دیجیتال، سالن نمایش و آموزشهای الکترونیک نیز فعال خواهدشد.
این شبکه با تولید 24 محصول فرهنگی، به روز رسانی 74 سامانه مراکز فرهنگی دیجیتال، ایجاد و راه اندازی 12 مرکز، صدور 9 مجوز مراکز فرهنگی دیجیتال، نظارت و ارزیابی 22 مرکز فرهنگی دیجیتال، برگزاری کارگاه آموزش پویانمایی، به روز رسانی 50 سامانه مراکز دیجیتال، برگزاری جشنواره مجازی پویانمایی دائمی و صدور 7 پروانه فعالیت مرکز دیجیتال از جمله شاخص عملکرد این بخش در سالی که گذشت به شمار می آید.
همچنین برگزاری نمایشگاه دستاوردها و استانی شبکه ملی فرهنگ، ارزیابی فنی و محتوایی محصولات تولید شده مراکز، برگزاری نمایشگاه استانی، تشکیل کارگروه استانی، بررسی و تنظیم چند قرارداد و تفاهم نامه، برگزاری جام بازیهای رایانه ای خلیج فارس (دوره سراسری)، راه اندازی مراکز فرهنگی دیجیتال، برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال استانی و برنامه ریزی جهت اجرای نمایشگاه های استانی ویژه 6 ماهه دوم سال از دیگر فعالیت ها و اقدامات شبکه ملی فرهنگ در سال 95 محسوب می شود.
فراهنگ ** 1355 **1055
تهیه و تنظیم: علی اکبر قزوینیان**انتشار: زینب کارگر



انتهای پیام /*










پاسخ دهید