بودجه مدارس استثنایی در دولت تدبیر و امید 300 درصد رشد داشت



مجید قدمی دارای دکتری علوم تربیتی ، بیش از 35 سال سابقه آموزشی و تدریس دانش آموزان با نیازهای ویژه ، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و در حال حاضر دانشیار ، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، اظهار داشت: سه سال پیش مسئولیت سازمان آموزش وپرورش دانش آموزان با نیاز ویژه را برعهده گرفتم چون از سال 76 تا 84 تجربه مسئولیت آموزش و پرورش استثنایی دارم.
وی افزود: تلاش کردم یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته و با بهره گیری از کارشناسان در این حوزه زمینه رفع مشکلات موجود را تا حد زیادی برطرف و در زمینه هایی که کار مثبت بود آنرا ادامه دهیم.
قدمی ادامه داد: وضعیت پوشش تحصیلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سالجاری به 130 هزار دانش آموز در یک هزار 570 مدرسه با بکارگیری23 هزار نیروی انسانی است و رویکرد سازمان توسعه آموزش تلفیقی است و در این راستا حدود 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی درس می خوانند و مابقی در مدارس عادی و تحت آموزش تلفیقی ادامه تحصیل می دهند.
او با بیان اینکه عمده گروه دانش آموزان استثنایی را دانش آموزان آسیب دیده ذهنی و پس از آن ناشنوا و کمترین گروه را نابینایان و چند معلولیتی و اوتیسم تشکیل می دهند ، افزود: در این رابطه و در مدت دوره سه ساله گذشته پوشش دانش آموزان مدارس تلفیقی را از 38 هزار نفر به حدود 55 هزار دانش آموز رساندیم که با رشد و توسعه 45 درصدی در مدارس تلفیقی مواجه بودیم .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: برای دانش آموزان اوتیسم هم برنامه های مطلوبی در نظر گرفته ایم و معلمان این گروه آسیب دیده آموزش های لازم را فراگرفته اند و محتواهایی هم تولید شده که در اختیار آنان قرار داده خواهد شد.
قدمی با بیان اینکه هدف سازمان مدارس استثنایی قرارگرفتن این دانش آموزان در کنار دیگر دانش آموزان مدارس عادی است ، گفت: طی این مدت دانش آموزان مدارس خاص به 22 درصد افزایش یافت که بطور نسبی ثابت بوده است و معتقد هستیم که دانش آموزان با نیازهای ویژه حق حضور در جامعه و قرار گرفتن در کنار همکلاسی های عادی خود را دارند و این روش برای شکل گیری آینده آنان بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: عمده گروههای نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی را در این طرح مشارکت داده ایم و فقط دانش آموزان کم توان ذهنی و یادگیری و همچنین با معلولین شدید را در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند و مابقی این دانش آموزان در مدارس عادی درس می خوانند.

** طرح سنجش سلامت
قدمی افزود: در رابطه با طرح سنجش سلامت کودکان که یک طرح ارزیابی بینایی و شنوایی سنجی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان است ، طی این مدت و در ادامه دولت تدبیر و امید کارهای بسیار مطلوبی انجام شد و در این راستا سنجش را الکترونیکی و مناطق عشایری را به طور رایگان به این طرح اضافه کردیم .
وی ادامه داد : از طریق طرح سنجش بچه ها شناسایی شده و تشخیص می دهیم که کدام یک از کودکان عادی و چه افرادی دارای نیاز ویژه هستند و برای مثال اگر کودکی نابینا و ناشنوا و یا اینکه معلول جسمی حرکتی باشد به خانواده دانش آموز اطلاع رسانی می شود که می تواند در مدارس استثنایی ثبت نام کند و یا اینکه در مدارس عادی حضور یابد و از سیستم تلفیق استفاده کند.
قدمی گفت: هم اکنون بیش از 95 درصد کشور را در پوشش طرح سنجش سلامت کودکان قرار داده ایم .

**رفع مشکل کتاب درسی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در زمانی که سازمان را تحویل گرفتم یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان تامین کتاب های درسی آنان بود به موقع چاپ نمی شد کتابهای بریل دیر به دست دانش آموزان می رسید. اما در سال 96 تقریبا تمامی کتابها را به استانها ارسال کرده ایم و تنها کتاب های پایه جدید مانده که سازمان پژوهش وقتی چاپ کرد به دنبال آن نیز سازمان مدارس استثنایی هم این کتاب ها را تا قبل از شروع سال تحصیلی چاپ و به مدارس ارسال می کند.

**مناسب سازی مدارس و راه اندازی مدارس شبانه روزی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مناسب سازی مدارس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تا کنون حدود 48 درصد نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است .
قدمی از راه اندازی 24 مرکز شبانه روزی در کشور برای تحصیل دانش آموزان مناطق و روستاهایی که دسترسی به مدرسه برای آنان مشکل است ، خبر داد و افزود: مدارس شبانه روزی بطور رایگان دانش آموزان این مناطق را تحت پوشش خود قرار می دهند.

**مشارکت در کارهای ورزشی و فرهنگی
وی افزود: در راستا فعالیت های ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ، حوزه های مختلفی تدارک داده شده و در سالجاری نسبت به چهارسال قبل از تعداد 899 نفر به 2 هزار و 700 نفر رسیده که رشدی 202 درصدی نسبت به حضور دانش آموزان در حوزه های ورزشی مختلف را نشان می دهد.
قدمی گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی هم بیش از 30 درصد توسعه داشتیم که توسعه و تریج فرهنگ نماز و احکام از مجموعه فعالیت های فرهنگی در این مدارس است.

** دوره های ضمن خدمت
وی گفت: در راستای دوره های ضمن خدمت برای معلمان و مربیان اموزشی 22 درصد افزایش دوره های ضمن خدمت داشتیم بخصوص دوره های ضمن خدمت تخصصی برای معلمان سراسر کشور تا بتوانند از دانش روز بهره مند شوند .
قدمی افزود: قبولی های کنکور دانش آموزان استثنایی از تعداد 274 نفر طی این سالها به بیش از 350 نفر رسیده است و این رشد نشانه ارتقاء کیفیت آموزش دانش اموزان است .
وی گفت: در سال تحصیلی گذشته 239 هزار نفر از اولیای دانش آموزان آموزش های لازم را که توسط این سازمان ارائه می شود برای پیشگیری از معلولیت و نحوه تربیت دانش اموزان گذرانده اند.

**سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان
قدمی نسبت به رفع مشکل سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی گفت: طی این مدت مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی بخصوص مناطق محروم مرتفع شد و در این رابطه بودجه 35 میلیارد ریالی سازمان به 230 میلیارد ریال رسیده است که 500 درصد افزایش بودجه را نشان می دهد.
وی گفت: سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان در مناطق محروم رایگان است و در مناطق دیگر هم تا 70 درصد هزینه های جابجایی را دولت پرداخت می کند و 30 درصد توسط اولیا پرداخت می شود که در برنامه های آتی سازمان دریافت این مبلغ از خانواده ها هم دولت برعهده خواهد گرفت تا هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در کشور بطور کامل رایگان باشد.

**راه اندازی طرح خدمات حمایتی
وی اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم که در آموزش و پرورش و از سوی سازمان مدارس استثنایی اجرایی شد طرح ارائه خدمات حمایتی از گروههای هدف است و در کنار آموزش دانش آموزان استثنایی خدمات حمایتی از بچه هایی که به دارو ، عمل جراحی ، توانبخشی از جمله سمعک ، واکر ، ویلچر ، عینک ، تبلت و همچنین خدمات پزشکی نیازداشتند ، با راه اندازی این طرح از این دسته افراد حمایت شد.
قدمی گفت: این طرح از دو سال گذشته راه اندازی شد و طی این مدت مبلغ 70 میلیارد ریال و برای تعداد پنج هزار و 574 نفر هزینه در برداشت.

**توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری
وی گفت: با راه اندازی مرکز توسعه مشکلات ویژه یادگیری (LD) ، دانش آموزان عادی که مشکلات ویژه ای دارند به این مراکز مراجعه می کنند و طی چهار سال گذشته از تعداد دانش آموز مراجعه کننده به مرکز توسعه مشکلات ویژه یادگیری از 296 نفر به 432 دانش آموز افزایش یافته که نشان از تاثیر این مراکز بر دانش آموزان عادی در جهت پیشگیری است.

** افزایش 300 درصدی بودجه سازمانی
بودجه سازمان مدارس استثنایی از ابتدای دولت یازدهم که 240 میلیار ریال بود به مبلغ 950 میلیارد ریال در سالجاری رسیده است که در طول یک دوره چهارساله نزدیک به 300 درصد بودجه سازمان افزایش یافته که یکی از سازمان های منحصربه فرد بودیم که توانست بودجه سازمانی را افزایش دهد.
قدمی گفت: کیفیت بخشی و توسعه جشنواره های الگوی تدریس یکی دیگر از فعالیت های این سازمان به شمار می رود و در این رابطه و طی چهار سال گذشته 52 درصد افزایش کارآیی جشنواره ها را داشتیم و در این رابطه تعداد آثار رسیده به این رویداد علمی و فرهنگی که توسط معلمان و مربیان دانش آموزان صورت گرفته از 296 اثر به 450 اثر ، افزایش یافته است.
آموزش و پرورش استثنایی توانسته طی این مدت و در سایه دولت تدبیر و امید مشکلات اصلی سازمانی را برطرف کند و مشکل خاصی که هم اکنون در این سازمان وجود دارد ، بازنشستگی نیروی انسانی است که زمان پایان خدمت آنان فرارسیده و سالی بین 600 تا 700 نفر بازنشسته داریم .
وی با بیان اینکه در این راستا ورودی دانشگاه فرهنگیان به عنوان منبع تامین کننده نیروی انسانی آموزش و پرورش کمتر از 100 نفر است ، افزود: برای رفع کمبود ها به ناچار نیاز است که از طریق گرفتن مجوز استخدام آزاد ، مشکلات خود را تا حدودی برطرف کنیم .
وی گفت: از دولت و معاون ریاست جمهوری در خصوص تامین نیروی انسانی خواستارکمک به این سازمان هستیم تا برنامه های خود را به پیش ببریم و از طرفی دیگر مدارس استثنایی نیاز به خدمات توانبخشی دارد که باید مجوزهای لازم برای استخدام نیروهای کاردرمانگر ، شنوایی سنج و فیزیوتراپ انجام شود.

** کیفیت بخشی در مراکز حرفه ای
دیگر مشکل سازمان هزینه های بالای دوره متوسطه حرفه ای بچه های کم توان است و این دوره ها که تا پیش از این تا ششم ابتدایی بود ، هم اکنون تا دیپلم ادامه دارد. رشته های حرفه ای آنان ساده است ولی کارگاههای آنان به تاسیسات و تجهیزات نیاز دارد و در چهارسال آینده کیفیت بخشی به مراکز حرفه آموزی بچه ها در برنامه های سازمان خواهد بود.
وی گفت: بحث استفاده ویژه از فن آوری در آموزش دانش آموزان استثنایی که به تناسب نابینایان و ناشنوایان و دانش آموزان اوتیستی و سایر گروهها تا بتوان از فن اوری ها به خوبی استفاده کنیم و سعی می کنیم با جذب اعتبارات ویژه کیفیت ها را در این بخش بالا ببریم.
قدمی از سرمایه گذاری سازمان بر روی آموزش اولیاء دانش آموزان خبر داد و افزود: انجمن اولیای مرکزی کودکان استثنایی را راه اندازی کردیم با کمک اساتید دانشگاه صنعتی شریف و در سطح کشور آموزش های این گروهها را گسترده کردیم و حمایت های جانبی را سازمان از آنان خواهد داشت و هرچقدر در این زمینه قدم برداشته شود موجب پیشگیری از بروز معلولیت و همچنین ارتباط خانواده ها با فرزند معلول آنان خواهد بود.
در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه به دنبال بروز کردن دانش علمی سازمان در گروههای مختلف هستیم چرا که این رویه موجب تغییر نگرش و ارتقاء توانمندی و مهارت می شود و لذا از طریق برپایی دوره های ضمن خدمت به این الگوی مطلوب دست خواهیم یافت و از این رو افزایش دوره های ضمن خدمت برای معلمین استثنایی یکی از اهداف سازمان است اعتبار ویژه ای را برای افزایش این دوره ها در نظر گرفته ایم و بطور متمرکز در تهران و برخی دوره ها را در استانها برگزار خواهیم کرد.

**توسعه آموزش تلفیقی
قدمی محور دیگر فعالیت های این سازمان را توسعه آموزش های تلفیقی عنوان کرد و افزود: در آموزش تلفیقی یک سیستمی را تعریف کرده ایم که هرمدرسه استثنایی چند مدرسه عادی را پوشش می دهد . معلم رابط را در مدرسه استثنایی سازماندهی می کنیم و مدارسی که بچه های نابینا و ناشنوا و همچنین جسمی حرکتی تحصیل می کنند ، این معلم در طول هفته به مدرسه می رود و دیگر معلمان را اموزش می دهد تا محصل با نیاز ویژه در مدرسه عادی رها نشود .
طبق هماهنگی با مسئولین کمیته پارالمپیک ، با حضور کارشناسان استعدادیاب این کمیته ، دانش آموزان مستعد در مسابقات ورزشی که در حال برگزاری است شناسایی و برای رقابت های معلولین داخل و خارج کشور که موجب تقویت و پشتوانه سازی تیم های ملی خواد بود ، انتخاب می شوند.
فراهنگ 1417 ** خبرنگار: سیدمهدی حسینی ** انتشار: طاهره نبی اللهی



انتهای پیام /*










پاسخ دهید