جشنواره ملی ارزشیابی توصیفی یک رخ داد علمی مهم را در کشور رقم زد



به گزارش ایرنا، خسرو ساکی روز پنجشنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی ارزشیابی توصیفی که در کرج برگزار شد،افزود: نتایج مطالعات و پژوهش های ملی و تجارب جهانی نشانگر لزوم تغییر شیوه های نوین سنجش و ارزشیابی توصیفی است.
وی با اشاره به اینکه حدود 14 سال از آغاز اجرای ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش رسمی و عمومی کشورمی گذرد، اظهارکرد: ولی هنوز تحول نظام امتحانات کتبی و ارزشیابی های کمی و سنتی در قالب آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی ، استعدادهای درخشان و برخی مدارس غیر دولتی، مسابقات علمی بر نظام آموزش سایه افکنده است.
وی یاد آورشد: دانش آموزان و خانواده هایشان برای عبور موفقیت آمیز از این آزمون ها که معمولا حیطه شناختی و دانش نظری آنها را می سنجد ، دچار اضطراب و هیجان هایی می شوند که زمینه ساز اختلالات رفتاری و روانی در مراحل بعدی زندگی می کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه به سه رویکرد سنجش برای یادگیری، سنجش به عنوان یادگیری و سنجش یادگیری پرداخت و خاطر نشان کرد: دوره ابتدایی دوره اساس و شکل گیری شخصیت دانش آموزان است که در این دوره تاکید بر ارزشیابی توصیفی می شود.
ساکی گفت: اما هنوز در جامعه در مقابل ارزشیابی توصیفی مقاومت وجود دارد که بخشی از این مقاومت ناشی از نگرش آموزگاران، مدیران، برنامه ریزان و خانواده دانش آموزان و بخش دیگر آماده نبودن بستر اجرای این برنامه به لحاظ کمبود امکانات از نظر فضا و تجهیزات، نیروی آموزش دیده و با انگیزه، کلاس های با تراکم بالای دانش آموزی و … می باشد.
وی افزود: در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش با تشکیل دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی در استان البرز سعی دارد با اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف این مقاومت را به تدریج کاهش در همدلی، همفکری معلمان ، خانواده دانش آموزان، مدیران و برنامه ریزان را برای اجرای بهتر این شیوه تقویت کند.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی برگزاری اولین جشنواره فیلم کوتاه برای جلب توجه جامعه هدف و بررسی نقاط قوت ، ضعف و چالش های پیش رو برای تقویت و استمرار قوت ها در رفع نقاط ضعف و مدیریت چالش ها برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: این برنامه ملی زمینه ارتقاء توانمندی های خروجی آموزش و پرورش که شامل پرورش همه جانبه دانش آموزان در ابعاد جسمی ، عقلی، عاطفی، احتماعی، اخلاقی، اعتقادی و حرکتی در سه حیطه دانش ها، نگرش ها و مهارت ها می گردد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز به نقش شیوه های ارزشیابی در جهت دهی به روش های تدریس معلمان و فعالیت های دانش آموزان در فرآیند یاد دهی ، یادگیری پرداخت و افزود: این جشنواره یکی از رخدادهای مهم علمی در حوزه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش البرز است.
ساکی با بیان اینکه سی و دو سال از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی کرده است، ادامه داد: از همه معلمان درخواست می کنم به رغم نارضایتی هایی که به دلیل مضایق معیشتی، کمبود امکانات و تراکم بالای دانش آموزان و در بعضی استان ها وجود دارد اما مثل همیشه بیائید دست در دست هم دهیم به مهر و با تقویت روحیه ایثار و از خودگذشتگی و تحول گرایی با استقبال از روش های نوین تدریس، شیوه های نوین سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تکنولوژی آموزشی زمینه های ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش آینده سازان کشور را فراهم آوریم.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز افزود: درنخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزشیابی – توصیفی به دبیرخانه این استان، 672 اثر از سراسر کشور ارسال شد.
ساکی گفت: در این جشنواره ملی 64 اثر برتر استانی شد که پس از داوری 5 اثر به عنوان برتر کشوری شناخته شد.
وی خاطر نشان کرد: استان های اصفهان ، هرمز گان و البرز بیشترین آثار را به دبیرخانه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزشیابی کیفی – توصیفی ارسال کردند.
در این آئین از 5 اثر برتر کشوری این جشنواره از استان های یزد، زنجان، قزوین، البرز و اردبیل تجلیل شد.
2819/ 6155 خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده: محمد عزیزپور



انتهای پیام /*










پاسخ دهید