دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران پایان یافت



به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در فضایی به وسعت 6 هزار و 500 مترمربع با مشارکت 48 شرکت داخلی و خارجی از 16 کشور از روی پنجم آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گشایش یافته بود.
در این نمایشگاه شرکت های خودرویی از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، چین، هند، اتریش، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و تایوان در کنار شرکت ها و خودروسازان ایرانی به عرضه و ارائه تولیدات خود پرداختند.
در مراسم افتتاح رسمی این نمایشگاه که با حضور خبرنگاران و برخی مسئولان برگزار شد، «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو اظهارکرد: اولویت همکاری خودرویی با خارجی ها با شرکت هایی است که بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند و اکثر شرکت های حاضر در این نمایشگاه نیز یک همکار یا شریک ایرانی دارند.
وی تاکید کرد درهای کشور به طور کامل روی خودروهای خارجی باز نشده است و محدودیت هایی در این راستا قائل شده ایم. به همه شرکت های صاحب برند مورد تایید خارجی که حضور در بازار ایران را خواستارند خوش آمد می گوییم اما اگر فقط به دنبال صادرات باشند برایشان محدودیت قائل می شویم.
معظمی تصریح کرد: اگر همه کمک کنیم و باور داشته باشیم، خودروساز می شویم.
در همین پیوند، «جیاندونگ هان»- Jiandong Han- مسئول دفتر خاورمیانه یک شرکت خودروساز چینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: چینی ها موفق شدند در پنج دهه گذشته به این سمت و سو حرکت کنند و در نهایت به جایگاه کنونی خود برسند؛ امری که در آغاز با انتقال تدریجی فناوری ها به شرکت های سازنده چینی آغاز شد و بتدریج توانستند آن را توسعه دهند.
این مسئول چینی خاطرنشان کرد: چین در یک دهه اخیر نیز توانسته است با رشدی چشمگیر بر برندهای خودرویی خود تمرکز و آنها را توانمند کند و امروز از طریق همانها وارد بازارهای جهانی شود.
مسئول دفتر خاورمیانه شرکت «بایک موتور چین» با اشاره به برنامه ریزی این شرکت برای توسعه حضور در بازار بزرگ ایران، تصریح کرد: از نظر چینی ها، فناوری خودرویی در ایران کامل است و ایرانی ها از سابقه و توانمندی بالایی در این صنعت برخوردارند.
وی گفت: این شرکت و بسیاری دیگر از شرکت های چینی درصددند تا با انجام همکاری مشترک از توانمندی بالای مهندسان و خودروسازان ایرانی برای حضور در بازار بیش از 400 میلیونی اطراف و همسایگان ایران نیز بهره ببرند و این کشور را به هاب صادراتی محصولات خود تبدیل کنند. برپایه این گزارش، شرکت های مختلف خودرویی داخلی و خارجی طی این چند روز به رونمایی از جدیدترین محصولات خود پرداختند که از جمله آنها می توان به خودرو تایوانی «لوکسژن» اشاره کرد که در مجموع هفت مدل خودرو در حوزه های سواری، شاسی بلند، اس یو وی، ون و برقی تولید می کند و در نظر دارد از طریق نمایندگی رسمی خود در ایران این محصولات را به تناوب وارد بازار کشورمان کند.
«تویوتا پریوس» که عنوان پرفروش ترین خودرو هیبریدی جهان را به خود اختصاص داده است، دیگر میهمان نمایشگاه دوم خودرو تهران بود. همچنین در این نمایشگاه از خودرو سواری هیوندای «سوناتا هیبرید 2018» جمهوری کره که قرار است در آینده نزدیک در ایران مونتاژ شود، رونمایی شد.
«محمدجواد محمدی زاده» رییس هیات مدیره شرکت واردکننده این خودرو هیبریدی در حاشیه مراسم رونمایی از سوناتا هیبرید 2018 در جمع خبرنگاران از وزارت نفت خواست «مطابق بند 12 قانون بودجه و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، 6 هزار و 800 دلار بابت واردات هر دستگاه خودرو برقی یا هیبریدی بپردازد»؛ موضوعی که تاکنون عملی نشده است.
وی تاکید کرد: در صورتی که در تعرفه های گمرکی معافیت بیشتری برای این خودروها قائل شوند و آنها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند و همچنین بند 12 قانون بودجه در خصوص آنها رعایت شود، به خودروهایی کاملا اقتصادی بدل خواهند شد.
این واردکننده خودرو، همچنین با اشاره به بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی، خواستار آن شد تا سازمان توسعه تجارت به منظور اشاعه استفاده مردم از خودروهای الکتریکی و هیبریدی، آنها را از این قاعده مستثنی کند.
به گزارش ایرنا، خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از ترکیب 2 یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می کنند. خودروهای هیبریدی با 2 موتور بنزینی و الکتریکی کار می کنند و برای شارژ باتری آنها، نیازی به منبعی خارج از خودرو نیست و شارژ باتری از طریق موتور- ژنراتورهای به کار رفته در این سیستم صورت می پذیرد.
شرکت «بایک موتورز» چین در نخستین روز نمایشگاه از پنج مدل مختلف خودرو خود رونمایی کرد.
«دی اس 6» محصولی از دی اس اتومبیل – D S Automobiles- که برند برتر گروه پژو- سیتروئن است، «بی وای دی اس 6» که رتبه نخست رشد فروش در بازار چین را در اختیار دارد و از جمله باکیفیت ترین برندهای چینی در بازار ایران به شمار می رود، «آریو 5 توربو شارژ» یکی از جدیدترین محصولات گروه چری چین، «ام وی ام ایکس 33 اس» خودرو جدید مدیران خودرو- چری، «اچ سی کراس» محصول شرکت دانگ فنگ چین، خودروی «برلیانس کراس» که متعلق به یک شرکت خودروسازی چینی است و قرار است در آینده نزدیک در ایران به تولید انبوه برسد در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.

«جک اس 3» کراس اور شرکت جک موتورز چین، «هایما اس 5» کراس اور محصول شاسی بلند گروه هایمای چین، «اکسنت» محصول شرکت کره ای هیوندای که در شرکت کرمان موتور تولید می شود، «سراتو آپشنال» محصولی از شرکت کره ای کیا که در سایپا تولید می شود، «تیگو 7» محصول لوکس شرکت چری چین، برند هندی «ماهیندرا»، خودروهای لکسوس NX200t و NX300h، تویوتا C-HR و پریوس شرکت ایرتویای ژاپن، ولوو S90، «پاسات» و «تیگوان» شرکت فولکس واگن آلمان – که پس از سال ها در یک رویداد خودرویی در ایران شرکت کردند – ، «مگان 2017» سدان فرانسوی، سیتروئن C3 نخستین محصول مشترک سایپا و سیتروئن، خودرو فرمول وان RS17 رنو و ٢ مدل مرسدس بنز C200 جدید و E200 جدید از جمله دیگر خودروهایی به شمار می آیند که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
خودرو مفهومی «اگزالت» که نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش گذاشته شد و اکنون فقط 2 نسخه از آن در جهان وجود دارد – که یکی از آنها به رنگ آبی در شو روم شانزلیزه پژو در معرض بازدید قرار داده شد و دیگری در تهران به نمایش در آمد- همچون نگینی در بین خودروهای حاضر در این نمایشگاه می درخشید.
برپایه این گزارش، در غرفه ایران ‎خودرو نیز مدل‎هایی همچون پژو 2008، پژو 508، پژو پارس اتومات جدید، دنا پلاس توربو، پژو 207i اتوماتیک، رنو کپچر2017، تندر 90 پلاس، سوزوکی گراند ویتارا، h30 cross، هایما S5 توربو، هایما S7 توربو و ون وانا حضور داشتند.
حضور پژوبه عنوان شریک تجاری ایران خودرو، سیتروئن به عنوان یار فرانسوی سایپا و البته آرین موتور تابان به عنوان نماینده رسمی برند دی اس، خبر از تقابل فرانسوی ها برای کسب سهم بازار ایران می داد.
در این نمایشگاه همچنین از کامیون فوق سنگین ولوو FH16 که قرار است در آینده نزدیک با همکاری سایپا دیزل و با آغاز داخلی سازی 20 درصدی در کشور تولید شود، رونمایی شد.
شرکت ایران خودرو دیزل نیز با محصولات جدید خود که حاصل آغاز دوباره همکاری با شرکای تجاری این شرکت به حساب می‌آید در دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران حاضر شد. این شرکت با آغاز مجدد همکاری با شرکای تجاری خود، علاوه بر محصولاتی مانند ون «وانا» و اتوبوس جدید بین‌شهری، محصولات شرکت مرسدس بنز شامل کامیون‌های کشنده «آکتروس 1844 » و «آکتروس 3344S» ، کامیون باری «آکتروس 2536L»، کامیون کمپرسی «آکتروس 3341K » و کامیونت‌های مدل HD65 و HD78 شرکت هیوندای و همچنین کامیون کشنده «شاکمن» با گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.
ون وانا در کنار پیکاپ «تانلند» و کامیون کشنده «آیومان» فوتون نیز که از محصولات در حال تولید این شرکت به حساب می‌آیند، در این نمایشگاه در معرض دید عمومی قرار گرفتند. همچنین کاربری آمبولانس محصول ون وانا در کنار کاربری یخچال کامیونت هیوندای HD65 نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.
باز شدن پای هندی ها و تایوانی ها به بازار خودرو ایران از نکات بارز این نمایشگاه بود و نمایشگاه خودروهای کلاسیک، موتور و ماکت نیز در حاشیه دومین نمایشگاه خودرو تهران برپا شد.

** لزوم رفع ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای الکتریکی و هیبریدی
در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه، «حسین اسفهبدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهارنظری ، خبرساز شد و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با توجه به اختصاص یارانه برای تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی در جهان، انتظار می رود دولت تعرفه ورودی این خودروها را به صفر برساند.
به گفته وی، دولت باید از واردات و تولید این قبیل خودروها حمایت کند، زیرا این خودروها دارای مصرف سوخت بسیار پایین و فاقد آلودگی های زیست محیطی است و هیچ صدایی از آن شنیده نمی شود.
معاون وزیر صنعت که در آیین رونمایی از خودرو سواری هیوندای سوناتا هیبرید 2018 سخن می گفت، افزود: این خودرو قرار است در آینده نزدیک در کشور تولید شود و برندی جهانی است که واردات و تولید آن در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی تصریح کرد: ممنوعیت ثبت سفارش برای این خودرو که مصرف سوخت آن در حالت بنزین 4.5 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر پیمایش است و با مصرف بنزین، باتری آن نیز شارژ می شود، باید برداشته شود.
اسفهبدی که مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران است، همچنین در خصوص دومین نمایشگاه خودرو اظهار کرد: با وجود اینکه این نمایشگاه برای دومین دوره برگزار می شود، اما سطح نمایشگاه نشان می دهد که می تواند یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های بین المللی باشد.
به گزارش ایرنا، جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه ورود دانش و فناوری های روز صنعت خودروسازی به کشور، یافتن بازارهای جدید صادراتی، ایجاد اشتغال پایدار، حرکت به سمت تولید خودروهایی با مصرف کم و متناسب با محیط زیست و خوردوهای برقی و هیبریدی برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو تهران بود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 ** 1776
گزارش: محمد ملک دار *انتشار: لیلا خطیب زاده



انتهای پیام /*










پاسخ دهید