فضاهای آموزشی البرز پاسخگوی جمعیت دانش آموزی این استان نیست



به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان البرز کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مناطق پر جمعیت و مهاجر پذیر است به گونه ای که آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج از بیشترین تراکم جمعیت در استان برخوردار است ولی کمترین فضای آموزشی دارد..
بیش از 90 درصد از مدارس آموزش و پرورش ناحیه 4 و 2 کرج نیز دو شیفته هستند و به نسبت مدارس سایر نواحی از امکانات کمتری برخوردار هستند لذا این نواحی بیش از سایر مناطق نیاز به احداث فضای آموزشی دارند.
کلاس‌های درس برخی مدارس البرز جمعیت زیاد دانش‌ آموزی را در خود جای داده به گونه ای که در هر کلاس به طور متوسط هشت دانش‌ آموز بیشتر از متوسط کشوری تحصیل می‌کنند که این امر بدون شک هم ازبازدهی دانش‌ آموزان و هم از کارآیی معلمان در کلاس درس می‌کاهد.
در بیشتر استان‌ها بین اعتبارات و امکانات با روند رشد دانش‌آموز هماهنگی وجود دارد ولی در استان البرز که هر ساله با سه درصد رشد جمعیت دانش‌ آموزی مواجه است ، تامین اعتبارات روال متعارف کشوری را دارد که جبران کمبودها را نمی‌کند.
کمبود فضای آموزشی به خصوص به لحاظ مهاجرپذیری این استان است که این گونه تامین اعتبار و امکانات نه تنها کفاف دانش‌ آموزان موجود را نمی‌کند بلکه برای دانش‌ آموزان جدید الورود به استان و مدارس نیز جوابگو نیست.
یکی از راه‌های رفع معضل کمبود فضای آموزشی ، استفاده از فضای خالی مدارس غیردولتی و همت والای خیرین نیک اندیش در ساخت کلاس های درس و همچنین افزایش اعتبار ات عمرانی آموزش و پرورش در استان البرز است.
بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود هشت هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی استان البرز شناسایی شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: برغم کمبود فضای آموزشی در این استان روند واگذاری زمین با کندی مواجهه است و همچنین فضاهای آموزشی که ساخته شده، به آموزش و پرورش تحویل نشده است.
خسرو ساکی افزود: واگذاری زمین در شهر کرج به رغم نگاه مثبت شهردار کرج به کندی انجام می شود به گونه ای که در مراحل اداری – اجرایی در سطوح پایین تر آموزش و پرورش با مشکل روبرو می شود.
وی اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی با توجه به ساخت ساختمان های بلند مرتبه در شهر کرج نیاز به مشارکت بیشتر مسئولان دارد.
وی با اشاره به تراکم بالای دانش آموزان در کلاس ها، تعداد زیاد دوشیفته بودن مدارس ، علی رغم تلاش دولت تدبیر و امید در ساخت کلاس های درس خاطر نشان کرد: مهمترین محور دهمین نشست شورای آموزش و پرورش البرز به ساخت فضای آموزشی در شهرک های مسکونی، مجتمع ها و مسکن مهر اختصاص یافت که با دستور استاندار البرز کمیته ای برای بررسی کمبود فضای آموزشی و مشکلات در این بخش فعال شد.
ساکی یاد آور شد: نبود فضای آموزشی در نزدیکی محل سکونت برای دانش آموزان ، مدرسه ، مدیریت شهری از جمله در بخش سنگین شدن ترافیک درون شهری مشکلات متعددی را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: مشکلات ناشی از کمبود فضای آموزشی در این استان به سال های دور بر می گردد که برای رفع آن نیاز به مشارکت همه مدیران استانی و خیرین نیک اندیش داریم.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به ماده 18 قانون مبنی بر ساخت فضای آموزشی از سوی شرکت های تعاونی و انبوه سازان پرداخت و اضافه کرد: در این استان واحد های مسکونی ساخته می شود اما برای ساخت مدرسه که در ردیف نیازهای مهم خانواده ها قرار دارد، برنامه ریزی نمی شود.
ساکی ادامه داد: با توجه به کمبود فضای آموزشی در شهر کرج که با مهاجرت بالایی روبرو می باشد ولی جالب است بدانیم که در کیانمهر همین شهر مدرسه ای ساخته شده که پس از گذشت 4 سال هنوز به آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج واگذار نشده است.
وی تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش در بخش کمبود فضای آموزشی در حدی است که امکان برطرف شدن آن به تنهایی از طرف این مجموعه امکان پذیر نیست.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: در استان با کمبود 8 هزار کلاس درس و فرسودگی محسوس 30 درصد کلاس های درس در مدارس روبرو هستیم لذا برای رفع این نیاز مبرم باید کلاس های درس جدید در البرزاحداث شود.
ساکی افزود: فضاهای آموزشی در البرز با توجه به رشد جمعیت آن به خصوص در کرج توسعه پیدا نکرده است و فقدان فضای آموزشی در 18 شهرک مسکونی در این استان کاملا محسوس است.
وی اظهار کرد: در برخی از مناطق به لحاظ ساخت فضای آموزشی نیاز به تامین زمین دارد که در این بخش نیاز به مشارکت و همراهی شهرداری و مسکن و شهرسازی داریم تا گامی عملی در راه تامین و توسعه فضای آموزشی در این استان برداشته شود.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز بیان کرد: بررسی دقیق نیاز به فضای آموزشی به منظور تامین زمین برای ساخت مدرسه در مناطقی از استان که فاقد فضای آموزشی یا کمبود کلاس درس هستند ضرورت دارد.
ساکی توسعه فضاهای آموزشی در این استان را یک نیاز مبرم دانست که باید همه مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط به این موضوع مهم نگاه دلسوزانه ای داشته باشند زیرا همین دانش آموزان آینده ایران اسلامی را می سازند.
وی در ادامه به ماده 16، 17 و 18 قانون مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در آن بر تامین فضای آموزشی از سوی شرکت های تعاونی و انبوه سازان تاکید شده است در حالی که 23 سال از تاریخ تصویب این قانون می گذرد اما هنوز اجرایی نشده است.
ساکی کرد: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش البرز برای سال تحصیلی 97-96 را همین کمبود فضای آموزشی ، تراکم بالای دانش آموزی به دلیل رشد جمعیت دانش آموزی در این استان تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: مهمترین محور پروژه مهر 96 در البرز برای شروع سال تحصیلی جدید مربوط به سازماندهی دانش آموزان و نیروی انسانی در مدارس این استان است تا دانش آموزان در شرایط مناسب تری به رغم همه کمبود فضاهای آموزشی مشغول تحصیل شوند.
استان البرز 440 هزار دانش آموز و 24 هزار و 41 معلم شاغل دارد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری



انتهای پیام /*

‘;



$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}




function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}



ارسال به دوستان




پاسخ دهید