وزیر آموزش و پرورش: بدنه دولت مقاومت شدیدی در برابر کاهش تمرکز نشان می دهد



به گزارش ایرنا سیدمحمد بطحایی روز سه شنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی که با محوریت جشنواره شهید رجایی برگزار شد، گفت: هم اکنون باید در نحوه اداره کشور بازنگری شود، سیستم اداری بشدت تمرکز گرا است، این نوع سیستم هم بهره برداری منابع را کاهش می دهد.
وی اظهار کرد: در موارد غیرحاکمیتی چاره کار کاهش تصدی گری دولت و سپردن کارها به دست مردم است.
وی اظهار کرد: رهبری بارها بیان کرده اند دولت باید نقش تنظیم کننده داشته باشد، کارهای غیر حاکمیتی به مردم واگذار شود، عادت کرده ایم که کار توسط دولت انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح برون سپاری از 10 سال گذشته تاکنون موفق عمل نکرده است افزود: باید به این مقوله نگاه جدیدی داشت.
بطحایی بر ایجاد اشتغال تاکید کرد و افزود: اگر اشتغال حل نشود، پیامدهای اجتماعی و آسیب های زیادی در جامعه ایجاد خواهد شد، اگر
می خواهیم اشتغال ایجاد شود باید کارها را برون سپاری کنیم.
وی با بیان اینکه تمامی منابع کشور صرف هزینه های جاری می شود اظهار کرد: برای طرح های عمرانی پولی باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار برای پروژه های عمرانی کاهش یافته است افزود: دولت هم اکنون تنها پول برای حقوق و مزایای کارکنان می دهد پولی برای طرح های عمرانی باقی نمی ماند.

*اداره کشور برای دولت گران تمام می شود
وی با بیان اینکه هم اکنون اداره کشور برای دولت گران تمام می شود گفت: این گرانی حتی از برخی از کشور های اروپایی نیز بیشتر است، خدمتی که به مردم ارائه می دهیم خیلی گران تمام می شود که این امر به دلیل کاهش بهره وری است.

* آینده جوامع از مدرسه پیش بینی می شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده هر جامعه از مدرسه پیش بینی می شود افزود: اگر بخواهیم بدانیم در آینده دادگاه ها از نظر شلوغی و خلوتی چه وضعیتی خواهند داشت، نیازی به تحلیل نیست چرا که از وضعیت کنونی مدرسه متوجه خواهیم شد.
بطحایی اظهار کرد: وضعیت آسیب های اجتماعی آینده نیز بستگی به وضعیت کنونی مدرسه دارد.
وی اظهار کرد: آیا دانش آموزان در آینده مقاوم و صبور خواهند بود، آیا گرفتار آسیب ها خواهند شد و یا اینکه مردمی متدین خواهیم داشت از آموزش و پرورش پیش بینی می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات کمبود فضای آموزشی، مناسب نبودن فضاها، خرابی سامانه های گرمایشی و سرمایشی، و سایر موارد اشاره کرد و گفت: در 30 سال گذشته نیز این مشکلات بوده، سیاست های توسعه ای و اقتصادی کشور موفق عمل نکرده است چرا که مشکلات هنوز هم باقی مانده اند.

* دانش آموزان بعد از فارغ التحصیل شدن مهارت زندگی را نیاموخته اند
بطحایی با بیان اینکه دانش آموزان بعد از فارغ التحصیل شدن کمترین مهارت زندگی را نیز یاد ندارند افزود: مهارت ها در سطح بسیار پایین قرار دارند ، مقصر این پدیده ها آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هم اکنون هجمه های بسیار شدیدی به فرهنگ، آموزه های دینی و باور های اعتقادی وارد شده آیا مدرسه کودکان و نوجوانان را در مقابل این مشکلات محفاظت کرده است؟ آیا در مدرسه به دانش آموزان یاد داده اند که چگونه برخورد کنند؟
بطحایی اظهار کرد: هم اکنون بیشتر دانش آموزان روش برقراری ارتباط حتی با خانواده های خود را یاد ندارند، شاگرد اول مدرسه نمی تواند با پدر و مادر خود ارتباط داشته باشد، در جمع نمی تواند صحبت کند، زود برافروخته می شود.

* روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش باید اصلاح شود
وی با بیان اینکه هم اکنون روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش نیز باید اصلاح شود گفت: باید به مدرسه توجه کنیم اما حاکمیت از سوی اداره های آموزش و پرورش و وزرات است.
وی با بیان اینکه باید در خدمت مدرسه باشیم افزود: مدیران و مسئولان هم اکنون حاکم هستند، این مسیر باید عوض شود ، مدرسه باید از ما بخواهد که برای آنها باید چه کار کنیم، چرا که مدرسه اصل و محور اساسی است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی



انتهای پیام /*










پاسخ دهید